Stein Erik Sliper i ved Opplæringskontoret for Ventilasjons- og Blikkenslagerfaget merker stor forskjell på ungdommene de siste årene. Det er endring som gir økt fokus på miljø og bærekraft i bedriftene.

– Faget er ikke så ukjent lenger

Opplæringskontoret for ventilasjon- og blikkenslagerfaget i Rogaland bruker betydelige ressurser på å vise frem faget på TikTok, Instagram og Facebook. Det gir resultater.– Vi merker at faget ikke er så ukjent lenger, sier Stein Erik Sliper.

Publisert

– I opplæringskontoret tar vi masse bilder når vi besøker bedrifter og lærlinger, holder kurs eller gjør andre ting. Vi har leid inn et byrå til å lage historier rundt bildene der vi spiller på følelser. Innholdet legges ut på TikTok, Instagram og Facebook.

Responsen er kjempegod, forteller en engasjert Sliper til Blikkenslagere.no

– Vi kjørte en runde i fjor senhøst og så kjørte vi en runde tidlig i år. Etter en litt roligere periode begynner vi nå å kjøre opp aktiviteten igjen. Det merker vi på folk vi møter. Vi får tilbakemeldinger på innhold de har sett på TikTok eller andre kanaler, sier Sliper.

Opplæringskontoret bruker 150.000 kroner årlig på satsingen i sosiale medier. Det mener Sliper er vel anvendte penger.

– Vi ser allerede effekten av det. Enkelte innlegg kan ha 10.000 til 20.000 visninger på et døgn. Resultatet er at folk vet litt mer og kjenner mer til faget når vi møter dem. Det virker ikke så fremmed lenger når du forteller om faget. Det har skjedd veldig mye på dette feltet siden vi begynte offensiven i sosiale medier og det gjør det mye enklere for oss når vi er ute og snakker om faget.

Sliper oppfordrer alle i bransjen til å dele innhold fra bransjen.

– Om det er en blikkenslager fra Trøndelag, Oslo eller Stavanger står ikke i pannen på vedkommende. Derfor er min klare oppfordring å dele alt innhold videre. Det lages mye av oss og av andre som med fordel kan deles og framsnakke faget i hele landet. Det kreves bare et par tastetrykk, så spres det videre. Jeg vil oppfordre flere til å legge inn den innsatsen i en felles dugnad for faget.

– Å dele innhold fra bransjen bør være en felles dugnad. Jo mer vi deler av hverandres innhold, jo bedre synlighet får faget, er Stein Erik Sliper sin klare oppfordring. 

Powered by Labrador CMS