Ny besøksrekord for Bli blikkenslager
Sesongens rekrutteringskampanje ble avsluttet 1. mars. Mindre striglet innhold og økt satsning på TikTok og Snapchat har gitt resultater. Nær 64.000 unike brukere har besøkt nettsiden bliblikkenslager.no siden kampanjestart 1. oktober.
Målet med kampanjen har også denne runden vært å øke kjennskapen til ventilasjons- og blikkenslagerfaget slik at flere vurderer faget når de skal søke videregående skole.
– Vi testet ut TikTok med stort hell for første gang i fjor, og ser at denne kanalen sammen med Snapchat nå er der vi når ut til flest ungdom i målgruppen 14 -18 år, forteller prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen.
Mindre striglet innhold
Ungdoms brukervaner endrer seg fort og de er vant til å bli servert ferskt innhold hver gang de åpner appene sine.
– Vi er derfor nødt til å endre oss i takt med forventningene hvis vi skal klare å holde på oppmerksomheten. De første årene var det viktig at annonsene våre hadde en proff innpakning. Nå er trenden mer i retning såkalt «brukergenerert innhold». Enkelt forklart betyr det at annonser som ligner på noe ungdom selv kunne laget er det som engasjerer desidert best.
Det betyr at animasjonsfilmen som har vært en gjenganger i all annonsering siden 2020, har fått en pause, og at fokus i år har vært videoannonser klippet sammen av snutter mottatt av blikkenslagere og bedrifter som allerede er aktive med egne kontoer, samt en del egenprodusert innhold. Alt innhold bidrar til å vise et innblikk i blikkenslagerens hverdag.
Fantastiske tall
I kampanjeperioden 1.10.23 – 29.2.24 har nær 64.000 unike personer besøkt nettsidene tilsammen 87.000 ganger.
– De aller fleste, hele 46.219 personer kommer via annonsene på Snapchat. Tiktok-annonsene leverer også godt med 15.489 besøk.
TikTok brukes også til såkalt organisk innhold, altså videoer vi ikke har puttet penger på.
— Vi kommer til å fortsette å drifte Tiktok-kontoen gjennom året. Vi ser at antall personer som velger å følge kontoen @bliblikkenslagerno øker jevnt og trutt, så det er viktig å holde interessen varm selv utenfor de viktigste rekrutteringsmånedene.
Foreldrekampanje på Facebook
Mens kampanjen har vært synlig for ungdom på deres foretrukne kanaler, Snapchat og TikTok, har foreldrene fått sitt på Facebook.
— Det er første gang vi har laget eget innhold for foreldre i denne sammenhengen, med kampanjer som har målrettet seg mot foreldre med barn i ungdomsskolealder. Disse annonsene er kjørt i juleferien og vinterferien, perioder hvor vi vet mange snakker med ungdommene sine om veien videre.
Foreldrekampanjen har levert rett i underkant av 1.000 klikk til nettsiden.
En bit av det store puslespillet
Det overordnede målet til alle VBLs rekrutteringsaktiviteter er selvsagt å sikre nok søkere til vg2 Kem.
— Kampanjens viktigste oppgave er å sørge for at flere ungdommer hører om faget og at vi får vist frem hva det handler om. Og det er moro å levere gode tall! Samtidig vet vi at selve valget om å søke i stor grad styres av praktiske og lokale forhold, som nærhet til utdanningstilbud, mulighet til å prøve seg på verkstedet eller samtaler med en engasjert faglærer. Digitale kampanjer sørger for oppmerksomhet og kjennskap som absolutt er viktig, men det er på alle måter et «tillegg til» – og ikke et «i stedet for» den avgjørende en-til-en-kontakten som finner sted ute i fylkene.