Positivt møte om utdanning i nord: Fra venstre Ane Dyrnes (VBL), Merete Bellingmo (NAML), Ida Tindeskog (NAML), Knut Ivar Hov (VBL), Cecilie Mathiesen (Leder for utdanningskomiteen i Troms (H) og Thomas Ripmann (NAML).

Positivt møte om utdanning i nord

Denne uka hadde VBL, TEF og anleggsgartnerne møte med leder for hovedutvalget for kompetanse i Troms fylke. Målet er å få etablert en KEM-klasse på Kvaløya videregående skole.

Publisert

Dette er KEM

Klima, energi og miljøteknikk (KEM) er et fagfelt og programområde innen norsk fag- og yrkesopplærings andre videregående skoleår, Vg2. Programområdet bygger på bygg- og anleggsteknikk Vg1 og dekker blant annet fagene ventilasjons- og blikkenslager, tak- og membrantekker,, feierfaget, isolatørfaget og glassfaget. Gjennomført Vg2 gir grunnlag for å gå som lærling i ett eller flere av fagene.

Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes landsforbund (VBL), Takentreprenørenes forening (TEF) og Norske Anleggsgartnere - Miljø og Landskapsentreprenører (NAML) har gått sammen for med mål om å få etablert en kombinasjonsklasse på Kvaløya videregående skole i Tromsø.

Denne uka var det møte med fylkespolitiker Cicilie Mathisen (H) som er leder for hovedutvalget for kompetanse i Troms fylke. Formålet var å diskutere muligheter for en kombinasjonsklasse slik at det kan bli et tilbud om vg2 i KEM i Troms fylke.

– Vi har jobbet i flere år for å få en KEM-linje på Kvaløya videregående skole. De siste to årene har vi samarbeidet med anleggsgartnerne og TEF. Møtet med Mathisen handlet om hva bransjene har behov for og hvordan vi kan løse det. Mathisen merket seg ordet kombinasjonsklasse og syntes det var veldig interessant. Troms har det siste året jobbet med ny kompetansestrategi for regionen hvor de i mye større grad har som mål å svare ut næringslivets behov for kompetanse, slik at viktige samfunnsoppgaver blir løst, sier bransjedirektør i VBL, Ane Dyrnes.

– Så det ble et positivt møte?

– Ja, det var et veldig positivt møte, selv om hun ikke kunne love oss noe. Men hun syntes vi hadde gode innspill og tanker om hvordan de kan organisere undervisningen litt alternativt for å få til tilbud innenfor flere fag. Samtidig var hun klar på at det kom til å bli tøffe tak og at det er mange hensyn å ta.

– Hva skjer videre i saken nå? 

– Fylket sender ut forslag om dimensjonering 14. september og så skal saken behandles av Fylkestinget i desember. Men vi kommer til å fortsette å følge opp saken. Vi kommer også til å sende innspill nå før høringen slik at de ikke glemmer oss. I tillegg vil vi svare på selve høringen.

– En av de største utfordringene er at elevgrunnlaget i regionen er ganske lavt. Det er ikke nok ungdommer til å dekke behovet innenfor alle fag, men med en kombinasjonsklasse har vi godt håp om at vi skal få nok elever til at de starter opp en klasse. Jeg fikk forståelsen av at en klasse kan startes opp med et mindre antall elever enn 12-15, som stort sett er minstrekravet. Med en kombinasjonsklasse skal det ikke så mange elever til i hvert fag før vi fyller en klasse, men det må jobbes med. Dette er ikke løst med at det blir søkbart. Vi må også skaffe elevene. Vi må derfor jobbe knallhardt med rekruttering i regionen for å få ungdommen til å søke vårt fag. Men jeg har god tro hvis utdanningen blir søkbar og de får mulighet til å teste ut faget på vg1, sier Ane Dyrnes som også legger til at de har et godt argument med at verkstedet allerede står klart på Kvaløya og at skolen har en lærer som er blikkenslager. 

Powered by Labrador CMS