Nyheter
Selger blikkprodukter utenfor allfarvei
Langt utenfor allfarvei klarer Gol Stål AS å produsere utstyr til ventilasjon og utvendig blikk som de store leverandørene gjerne vil selge videre til blikkenslagerne.
De feiret 25-årsjubileum i fjor og er fortsatt konkurransedyktig med leveranser blant annet til Lindab, Ventistål, Swegon og Bvp Bergen Ventilasjons Produkter AS.
Når en blikkenslager ønsker seg lydfeller, lamellhette, takhatter med inntak og avkast som er litt utenom de store seriene, kan disse være produsert på Golsfjellet.
– Hadde det vært et program med «Der ingen skulle tru det gikk an å ha en bedrift» ville vi vært med der, sier daglig leder Mads Ringen i Gol Stål AS til Blikkenslagere.no.
Fra et sted uten mobildekning og langt fra de mest sentrale strøk sendes det ukentlig laster med utstyr som blikkenslagerne etterspør.
– Vi kan konkurrere på leveranse av utstyr som ikke er produsert i store serier. Selv om mye kommer som direkte bestillinger i små kvanta, kan vi også lage opp litt serier eventuelt for lager, sier Ringen.
Kvalitet og pris
Han erkjenner at selv om det skal være god kvalitet, så er det pris som teller mest.
– Leverandørene selger våre produkter til samme pris som det de selger fra store serier produsert i utlandet. Vår fordel er at vi er tilpasningsdyktig, sier Ringen.
Åtte ansatte står på for å kunne kombinere pris og kvalitet, og føler de lykkes med dette. Fortsatt lages utstyret de selger med vanlige knekker, sakser og vanlig utstyr.
– Våre ansattes kompetanse er nøkkelen for å kunne overleve. Men hele tiden må vi gjøre endringer, forklarer Ringen.
Solgte til Latvia
Inntil i fjor produserte de utstyr som ble solgt til Latvia, men i fjor ble konkurransen for sterk og det ble slutt på sendingene sørover. Nå er det Norge og Sverige de leverer til og holder jevn produksjon stort sett hele året.
Selv om de også produserer utstyr til blikkenslagere med utvendig arbeid, er det mest for ventilasjon de leverer.
– Takrenner produserte vi mye av tidligere, men nå hvor det er mulig å produsere dette ute på byggeplassen er det vanskelig å konkurrere på pris. I stedet er det nisjeprodukt og spesialtilpasning vi satser på.
Ikke hemmelig
Mads Ringen har ingen hemmeligheter når det gjelder sine prisene. De bygde opp en moderne hjemmesiden for et par år siden som var oversiktlig og lett å orientere seg på. I starten var den viktig, men nå vet leverandørene hva de skal ha og bestiller direkte på mail eller ordresystem.
– Vi er ikke redd for å vise prisene vi tar produktene, og opplyser gjerne disse på sidene våre. Det er ikke tvil om at i byggebransjen i dag er pris veldig viktig og nesten større fokus enn kvaliteten. Vi prøver å levere begge deler, avslutter Ringen.