Skole og opplæring

NTNU-studenter prøver ut VR-briller i prosjektet for å rekruttere flere til yrkesfag.

Slik skal flere få øynene opp for faget

For å få flere til å bli interessert i ventilasjons- og blikkenslager-faget lages det filmsimulering for VR-briller.

Publisert

Det er ikke bare Snapchat som blir tatt i bruk som virkemiddel for å fange interessen til unge. 100 ungdommer i Trøndelag har vært med i et prosjekt med bruk av VR-briller som gjennom en VR-simulering, en såkalt «virtuell jobbsmak»-film som viser yrket i praksis. Her må brukeren være med å gjøre oppgaver.

Det er NAV sammen med IMTEL lab ved NTNU, Opplæringskontoret BTV og blikkenslagermester Martin S Rian fra bedriften Trønderblikk AS som har laget filmsimuleringen om faget for VR-briller.

Bedriften Trønderblikk AS har bidratt med faglig hjelp med prosjektleder Bård Iversen og blikkenslagermester Martin S. Rian.

Lisbeth K Schjelde har jobbet med prosjektet for Opplæringskontoret BTV, og har ønske om at bruk av VR-briller skal få enda flere til å få øynene opp for faget.

– Simuleringen skal vise fagets innhold, slik at interesserte og aktuelle kandidater kan få en smakebit på hva blikkenslageryrket er gjennom bruk av VR-briller, sier Schjelde.

NTNU-studentene fikk prøve seg på knekken.

Filmet på verksted

På verkstedet til Trønderblikk lages det deler som monteres innvendig på ventilasjon, samtidig som andre deler for utvendig bruk blir produsert og filmet.

– Blikkenslagermester Martin S Rian tok med seg studentene på verkstedet og viste dem gangen i å lage en firkantrund, samtidig som de fikk prøvd knekken, sier Schjelde.

Nye virkemidler

Når arbeidet med simuleringene er ferdig, skal de legges i en app som gjennom VR-briller skal gi smakebit på ulike yrker. Ungdommene trenger nye virkemiddel for å la seg lokke.

Til nå er det utviklet jobbsmak-apper innen fiskeindustri, anleggsarbeid, vindmølleteknologi og bilmekanikere. Nå kommer også blikkenslageryrket og kranføreryrket etter med samme teknologi.

– Ungdommene selv er positive til bruken av VR-teknologi. En bruker uttrykte: «Gi meg en bok og jeg har mistet interessen etter 2 minutter, gi meg en film om et yrke og jeg sovner, men med VR må jeg aktivt følge med, for her skal jeg utføre oppgaver», sier koordinator for forskning og utdanning i NAV Trøndelag, Heidi Fossen.

Les mer om prosjektet her

Verkstedet til Trønderblikk ble brukt til filming av praktiske oppgaver.
Powered by Labrador CMS