Skole og opplæring
Slik skal flere få øynene opp for faget
For å få flere til å bli interessert i ventilasjons- og blikkenslager-faget lages det filmsimulering for VR-briller.
Det er ikke bare Snapchat som blir tatt i bruk som virkemiddel for å fange interessen til unge. 100 ungdommer i Trøndelag har vært med i et prosjekt med bruk av VR-briller som gjennom en VR-simulering, en såkalt «virtuell jobbsmak»-film som viser yrket i praksis. Her må brukeren være med å gjøre oppgaver.
Det er NAV sammen med IMTEL lab ved NTNU, Opplæringskontoret BTV og blikkenslagermester Martin S Rian fra bedriften Trønderblikk AS som har laget filmsimuleringen om faget for VR-briller.
Bedriften Trønderblikk AS har bidratt med faglig hjelp med prosjektleder Bård Iversen og blikkenslagermester Martin S. Rian.
Lisbeth K Schjelde har jobbet med prosjektet for Opplæringskontoret BTV, og har ønske om at bruk av VR-briller skal få enda flere til å få øynene opp for faget.
– Simuleringen skal vise fagets innhold, slik at interesserte og aktuelle kandidater kan få en smakebit på hva blikkenslageryrket er gjennom bruk av VR-briller, sier Schjelde.
Filmet på verksted
På verkstedet til Trønderblikk lages det deler som monteres innvendig på ventilasjon, samtidig som andre deler for utvendig bruk blir produsert og filmet.
– Blikkenslagermester Martin S Rian tok med seg studentene på verkstedet og viste dem gangen i å lage en firkantrund, samtidig som de fikk prøvd knekken, sier Schjelde.
Nye virkemidler
Når arbeidet med simuleringene er ferdig, skal de legges i en app som gjennom VR-briller skal gi smakebit på ulike yrker. Ungdommene trenger nye virkemiddel for å la seg lokke.
Til nå er det utviklet jobbsmak-apper innen fiskeindustri, anleggsarbeid, vindmølleteknologi og bilmekanikere. Nå kommer også blikkenslageryrket og kranføreryrket etter med samme teknologi.
– Ungdommene selv er positive til bruken av VR-teknologi. En bruker uttrykte: «Gi meg en bok og jeg har mistet interessen etter 2 minutter, gi meg en film om et yrke og jeg sovner, men med VR må jeg aktivt følge med, for her skal jeg utføre oppgaver», sier koordinator for forskning og utdanning i NAV Trøndelag, Heidi Fossen.