Camilla Lynne Bakkeng i Akan kompetansesenter anbefaler håndverksbedrifter å søke hjelp dersom de har mistanke om rus, alkohol eller spillproblematikk hos ansatte.

Søk råd og ta den vanskelige samtalen tidligere

Rus, alkohol eller spillproblematikk hos ansatte kan være vanskelig å oppdage, spesielt i håndverksfagene der mange jobber selvstendig på byggeplass. I tillegg er mange av bedriftene små der personalarbeid blir i tillegg til alt annet. Da kan det være godt å ha et fagmiljø å spørre til råds. Hos Akan kompetansesenter sitter åtte rådgivere klare til å hjelpe deg, både hvis du vil være i forkant eller om du står midt i det.

Publisert Sist oppdatert

Fakta om alkoholbruk og arbeidsplassen

    •  Alkoholrelatert fravær og ineffektivitet koster arbeidslivet minimum 1,1 mrd. årlig (Samfunnsøkonomisk analyse, 2018): - 4 % borte fra jobb pga. alkoholbruk dagen før (FHI) - 11 % mindre produktive pga. alkoholbruk dagen før (FHI)
  • 37 % sier det er helt eller delvis problematisk at kolleger drikker seg fulle (FHI)
  • 11 % uteblitt fra sosiale arrangementer pga. alkoholbruk (FHI)
  • 12 % opplevd drikkepress (FHI)
  • 7 % opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet (FHI)
  • 5,5 % har måttet overta kollegaers oppgaver (FHI)
  • 2,1 % har blitt skadet av en kollega som hadde drukket (FHI)

De fleste bedrifter i håndverksfagene er små. Mange daglig ledere er selv håndverkere, men har blitt daglige ledere der de i tillegg til å styre økonomi og prosjekter, også sitter med personalansvar. Det er en oppgave som lett kan bli litt stemoderlig behandlet. Men hva gjør du hvis det er mistanke om rusproblematikk av ett eller annet slag blant ansatte i din bedrift. Tenker du gjennom konsekvensene det kan ha for bedriften, eller snur du ryggen til og håper at det går over?

– Svært mange bedrifter har lokaler der de aller fleste ansatte møtes fysisk hver dag. Og de store bedriftene har gjerne egen personalavdeling. Her blir håndverksfagene annerledes ved at mange jobber selvstendig på en byggeplass og treffer ofte både kolleger og sjefer mer sporadisk, sier fag- og kommunikasjonsleder Camilla Lynne Bakkeng hos Akan kompetansesenter.

Kostbart for bedriften Det er jevnlige undersøkelser knyttet til alkohol og arbeidsliv. Statistikken er basert på selvrapportering og det er derfor stor sannsynlighet for at tallene er større enn de som oppgis, både i forhold til at det er tabubelagt, men også at de som spørres selv ikke innser at de har et problem. Tallenes tale er at mer enn hver tiende (11 prosent) i norsk arbeidsliv har et risikofylt alkoholforbruk. Det vil si at de drikker på et nivå som kan utvikle seg til et problem eller avhengighet. Det antas at to til fem prosent har et så stort problem at de skulle hatt hjelp.

– Dette kan gi mange negative konsekvenser på arbeidsplassen. Ansatte kommer ikke på jobb, de blir mindre effektive og risikoen for feil og lykker øker. Det kan handle om at ansatte er påvirket på jobb, men oftest handler det om ettervirkning av bruk på fritid slik at de ikke er skjerpet når de er på jobb, sier Bakkeng.

Snakk om det!

– Arbeidsgivere tenker ofte at de har ikke problemer rundt rus og avhengighet i sin bedrift, at de ikke trenger å forebygge eller å snakke om det. Det kan godt hende at du ikke har ansatte med et problem, men jeg kan garantere at det er noen med rus, avhengighet eller spilleproblem i noen av deres nære relasjoner. Hver person med avhengighet berører 3-5 personer i nære relasjoner. Det er også krevende å være pårørende og vi ser at flere pårørende har sykefravær knyttet til dette.

– Det beste rådet når det gjelder rus og avhengighet er at man snakker om det på en trygg måte på arbeidsplassen. Mange arbeidsplasser har situasjoner der de drikker alkohol sammen. Tørr vi å snakke om hvordan vi oppfører oss når vi drikker alkohol, eller når vi opplever ubehagelige situasjoner? 300 000 arbeidstakere kutter ut jobbfester på grunn av alkohol. Da har vi jo bommet totalt. Det beste er å snakke om dette i forkant, om hvor grensene går og hvem de skal snakke med i bedriften om de opplever noe uønsket.

Tips til julebordet

1. Snakk om julebordet Har dere ikke snakket om jobbfester før, kan dere gjerne snakke om forventninger til julebordet i forkant. Da har man mulighet til å justere forventningene sine, og tenke at det skal være hyggelig og inkluderende for alle. Skill på hva som er jobbfest og hva som er en privatfest med venner.

2. Gjør drikkevalget enkelt Ha like gode alkoholfrie alternativer lett tilgjengelig som alkoholholdig drikke. Det gjør det lettere for alle å velge.

3. Ikke spør Ikke spør eller kommenter hvorfor kollegaen din ikke drikker. Det er en privatsak.

4. Inkluder alle på andre måter Legg opptil aktiviteter som er samlende for gjestene utover mat og drikke.

5. Håndter uønskede situasjoner Ledere og medarbeidere må vite hva de skal gjøre og hvem de skal snakke med dersom det oppstår uønskede situasjoner.

6. Si «nei takk» Til deg som velger alkoholfritt: Blir du tilbudt alkohol, si nei takk og be om noen annet. Du skylder ingen en forklaring på hvorfor. 

– Mange tenker for eksempel at de bare får tåle uønsket seksuell oppmerksomhet fra kolleger eller ledere. Det blir mye mer alvorlig når du opplever dette i en jobbsammenheng enn ute på byen av noen tilfeldige du ikke skal treffe igjen (selv om det er alvorlig nok). Arbeidsplassen skal være en trygg arena.

Legg en plan i fredstid

Camilla Lynne Bakkeng anbefaler noen enkle grep og understreker viktigheten av å gjøre det i «fredstid», før bedriften står i en vanskelig situasjon.

– Hvordan ønsker vi å ha det når vi har stuasjer hvor vi drikker sammen? Hvordan skal vi håndtere situasjoner som sklir ut? Hvilken tilbakemeldingskultur har vi?

– De arbeidsplassene som tar tak i dette og formulerer en policy for rusmidler og spill, så blir ting veldig mye enklere. Det blir lettere å be om hjelp. Det blir lettere å melde fra om en bekymring dersom man er bekymret for en medarbeider. Og det er lettere for ledere å ta samtalen dersom de er bekymret for en ansatt. Det handler kort og godt om å legge en strategi i fredstid og snakke om situasjoner og dilemmaer. Dette kan gjøres ganske enkelt og ufarlig. Vi har en del dialemmafilmer på akan.no som kan brukes til å diskutere konkrete diskusjoner.

Avhengighet er mer enn alkohol

– Det er verdt å ta den samme diskusjonene i bruk av narkotika. Hva gjør du hvis noen bruker det på fritiden og som går utover jobb? Det samme gjelder spillavhengighet. De har gjerne dratt på seg ganske stor gjeld. Det utgjør en betydelig risiko. Det mest nærliggende er kanskje å tenke faren for underslag, men det er andre vel så store farer knyttet til spillavhengighet.

– Hvis du spilte bort 20 000 eller kanskje mye mer i går kveld, sa er fokuset og konsentrasjonen et helt annet sted på jobb dagen etter. Da handler alt om når jeg få spilt igjen for å spille inn det jeg tapte. Det gir mindre konsentrasjon og kan medføre økt risiko for eksempel på en byggeplass. Spillavhengighet er mye mer alvorlig enn man kanskje kan tro. På toppen følger selvmordstanker og desperate situasjoner, sier Bakkeng.

Vær tydelig

– Det handler om å ta samtalen tidligere. Det klassiske er at arbeidsgivere samler bevis over tid for å være sikker. Da kan det ha gått for langt. Derfor handler det om å få ledere til å bli tryggere i å snakke med sine ansatte ved den første dårlige magefølelsen. I mange tilfeller kan man klare å reversere en utvikling ved en tidlig bekymringssamtale.

– For håndverksbedrifter, som ikke kan se og møte sine ansatte daglig, blir det enda viktigere med en trygghetskultur. Hvis du som leder får en bekymring, så være «på» med en gang. Snakk med vedkommende og følg opp tett. Det er mer krevende med avstandsledelse, men da er det viktig å bruke de møteplassene man har. Snakk om dette i et HMS-perspektiv. Arbeidsgivere må vise at dette er et tema. Gjerne også i rekrutteringssamtaler. Å ta tak i dette viser at bedriften tør snakke om dette og håndterer det på en god måte.

Søk veiledning og hjelp

– Det viktigste for ledere i små og mellomstore bedrifter, er å søke veiledning dersom det oppstår en sitasjon. Vit at vi finnes og at du kan ta kontakt med oss. Det er det veldig mange som gjør. Hver eneste dag.

– Ikke la det skure og gå. Det kan koste bedriften dyrt i form av tap av omdømme, tap av kunder og i verste fall ulykker med alvorlig utfall. Rigg deg litt i forkant og tenk gjennom hva du kan gjøre og hvem du kan kontakte. Vi kan hjelpe deg på vei og vi kan hjelpe dersom du står i en situasjon du ikke vet hvordan du skal løse. Vi har lang erfaring med de problemene du møter for aller første gang. Ta kontakt med oss! Vi sitter klare for å hjelpe deg, sier Camilla Lynne Bakkeng i Akan kompetansesenter.

Powered by Labrador CMS